کد مطلب:259469 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:147

آستانه ی سامرا در عصر حاضر
پیشتر یادآور شدیم كه شهر سامرا در یكصد و بیست كیلومتری شمال بغداد و در شرق نهر دجله واقع است و اساس آن را خلیفه عباسی، المعتصم بالله در سال 221 ق نهاد.

در قلب این شهر آستانه عظیم عسكریین علیهماالسلام واقع است. این آستانه یكی از مهم ترین زیارتگاه های شیعیان اثنی عشریه ی جهان محسوب می گردد.

حرم آستانه ی سامرا كه در وسط صحن شریف در قرون گذشته تغییراتی یافته كه در آن از آثار صفویه و قاجاریه تا دوران معاصر به هم آمیخته گشته است. قبر مقدس در وسط حرم آستانه واقع است. بر روی مزار مطهر صندوق نفیس خاتم كاری نصب شده كه ساخته دست هنرمندان ایرانی است.

ضریح نقره ای و طلایی صندوق را دربردارد كه در سال 1380 ق به دست هنرمندان اصفهانی در اصفهان ساخته شده است.



[ صفحه 337]



حرم مطهر دارای گنبد طلائی عظیمی است كه از بزرگ ترین گنبدهای جهان محسوب می گردد، هم چنین دارای رواق های متقارن و متحدالشكلی است و تمامی سقف و دیوارهای حرم و رواق ها در ربع قرن اخیر به دست هنرمندان ایرانی و با هزینه ی حاج علی نقی كاشانی آیینه كاری شده است.

در مقابل در جنوبی حرم مطهر ایوان مستطیل شكل سرتاسری واقع است كه دیوارهای آن كاشی كاری شده و دو طرف شرق و غرب ایوان كفش كن، جهت ورود به ایوان و بعد به حرم مطهر قرار دارد.

هم چنین در منتهی الیه غرب و شرق ایوان دو گلدسته بنا شده كه در سال 1387 ه. ق توسط حاج علی اصفهانی كهربائی طلاپوشی شده است.

در ضلع شمال غربی صحن شریف سرداب غیبت واقع است كه دارای گنبد كاشی كاری می باشد.

آستانه ی غیبت - یا سرداب غیبت - تا سال 1202ه. ق داخل خانه ای قدیمی بود و درب آن از پشت آستانه ی عسكریین علیهماالسلام باز می شد. سپس احمد خان برمكی آل دنبلی درب آن را تغییر داد و از طرف شمال غربی صحن مطهر باز كرد و درب اول را بست و گنبدی برای سرداب بنا كرد و آن را كاشی كاری نمود.

در عصر حاضر پس از ورود به حرم به یك درب قدیمی برخورد می كنیم كه از آثار ناصرالدین خلیفه ی عباسی است كه در سال 606 ه. ق ساخته شده و این تاریخ بر روی آن با نقش های زیبا ذكر گردیده است. سپس از پلكان به سرداب غیبت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می رویم كه تمامی سقف و دیوارهای آن آیینه كاری و كاشی كاری است [1] .



[ صفحه 338]




[1] اعيان الشيعه: 2 / 43. تاريخ سامرا، اكثر صفحات. تاريخ يعقوبي:2 / 536 - 535. سفرنامه ي ابن بطوطه: 1 / 227. الكرام البررة: 2 / 714. مجالس المؤمنين: 2 / 423. موسوعة العتبات المقدسة، قسم سامراء: 1 / اكثر صفحات. وشايح السرا في شأن سامرا: اكثر صفحات. وفيات الاعيان: 3 / 316. مشاهد العترة الطاهرة: 101 - 108. (برگرفته از دايرةالمعارف تشيع: ج 1 ص 92 - 94 با اندكي تصرف).